تاریخ انتشار: 95-09-28 12:09:43 یکشنبه
(300)

مهارت‌های دوست‌یابی– سه نکته در مورد دوست‌یابی کودکان دوره پیش‌ دبستانی ( ۳ تا ۵ سالگی )

مهارت‌های دوست‌یابی و برقراری ارتباط دوستانه برای کودکان در دوره پیش دبستانی قدری سخت بنظر میرسد ،اما شما میتوانید با راهنمایی‌های خود کودک را به سمت برقراری یک رابطه قوی و سالم هدایت کنید .

"من دوستام را دوست ندارم !" .این جمله دختر من با قیافه عبوس و بعد از گذراندن یک روز با دوستانش است .البته چند ساعت قبل ،او با آغوش باز پذیرای دو نفر از دوستانش شد که به خانه ما آمده بودند .اما بعد از مشاهده آنها هنگام بازی با اسباب‌بازیهایش ،گوش نکردن آنها به دستورالعملهای او ،تمرکز آنها بر بازی خودشان و بی‌اعتنایی به دخترم و نهایتا انجام ندادن ایده‌های دخترم برای بازی نظر او کاملا تغییر کرد.

مهارت‌های دوست‌یابی و دوستی‌ بچه‌‌ها در دوره قبل از پیش دبستانی (۳ تا ۵ سالگی) معمولا با آنچه که در برنامه‌های تلویزیونی نشان داده میشود کاملا متفاوت است .بیشتر بچه‌های سه و چهار ساله علاقمند به داشتن دوست هستند اما هنوز بخوبی بلد نیستند که چطور باید یک دوست خوب باشند .مثلا الان با اشتیاق به دوستشان اظهار علاقه کرده و او را بهترین دوست خود میخوانند و چند دقیقه بعد با ناراحتی او را تهدید میکنند که به جشن تولد دعوت نخواهد شد !در این دوره سنی کودکان بطور آشکارا علاقمند به برقراری رابطه و محبت به هم هستند اما در کنار آن انتظارات غیردوستانه‌ای از دیگران دارند .در این مقاله توصیه‌هایی را برای برقراری یک دوستی قوی و محبت‌آمیز و بهبود مهارت‌های دوست‌یابی فرزندتان شرح داده‌ایم .

مهارت های دوستیابی کودکان پیش دبستانی

با او در مورد احساساتش حرف بزنید

در این دوره سنی کودکان به این درک میرسند که ممکن است احساسات و عواطف دیگران با آنها متفاوت باشد .این بدین معنی است که کودک قادر به توجه و مراقبت از دیگران است و این از اولین نشانه‌های مثبت رشد مهارت‌های دوست‌یابی در آنهاست.شاید برای یک کودک دو یا حتی سه ساله گریه یک کودک خردسال دیگرچندان مفهوم نباشد اما یک کودک در دوره پیش دبستانی میفهمد که گریه یک کودک برای جلب‌نظر مادر یا مراقبش است .از طرفی تحقیقات نشان داده وقتی والدین با استفاده از کتاب ،فیلم یا حتی اتفاقات معمول روزانه احساسات و عواطف را برای کودک شرح میدهند کودک تصویر روشنتری از علت احساسات مختلف دیگران پیدا میکند .ایجاد این نوع چشم‌انداز از عواطف برای کودک پایه برقراری ارتباط دوستانه است .برای اینکار شما میتوانید مثلا جملات زیر را به کودک بگویید : "اون ترسیده به خاطر اینکه اولین باره میخواد اینکار را انجام بده" یا "اون خیلی خوشحاله چون دوستش بهش مداد رنگی و کاغذ داده" .این نوع جملات و شرح عواطف متفاوت انسانها برای کودکان با توجه به شکل‌گیری ذهنی فهم آنان از تفاوت‌ها ،پایه رشد مهارت‌ دوستیابی در وجود کودک است .

فرصت بازی با همسن و سالان را برای او فراهم کنید

بازی با دیگر کودکان فرصت خوبی برای بهبود مهارت‌های دوست‌یابی است .با وجود‌ اینکه بازی کردن با گروه بزرگتری از بچه‌ها معمولا سرگرم‌کننده‌تر است اما بازی با یک کودک فرصت بهتری برای یادگیری در اختیار آنها میگذارد .معمولا بچه‌های دوره پیش‌دبستانی یکی از دوستانشان را به بقیه ترجیح میدهند پس اگر قصد دعوت از یکی از دوستان فرزندتان دارید حتما او را در این تصمیم‌گیری شریک نمایید .طیف بازی‌های مورد علاقه این دوره سنی نیز جالب است .آنها به بازیهایی مثل جنگ با آدمهای بد خیالی ،مراقبت و پرستاری از یک مریض و کمک به انتقال یک کودک خوابیده به رختخواب علاقه دارند .البته طبعا کودکانی که با هم آشنایی دارند هماهنگ‌تر از بچه‌هایی که قبلا با هم بازی نکرده‌اند به تفکیک و تعیین نقش میپردازند .به یاد داشته باشید که زمان بازی را در حد یک یا دو ساعت تعیین کنید زیرا برای بچه‌های پیش‌دبستانی بازی طولانی مدت بسیار سخت است و بهتر است قبل از خستگی و بداخلاقی بازی را تمام کنید .کودک طی بازی با دیگر بچه‌ها درک بهتری از احساسات دیگران پیدا کرده و قادر به برقراری ارتباط بهتر با دیگران خواهد بود .

مهارت های دوستیابی کودکان پیش دبستانی

مربی دوستی‌ کودک باشید

با وجود اینکه بازی کودکان پیش‌دبستانی معمولا بسیار دوستانه و همدلانه است اما در عین‌حال میتواند بسیار حساس هم باشد .آنها فرض میکنند که همبازیهایشان هم مثل آنها فکر میکنند بهمین خاطر زمانیکه آنها به شکل دیگری رفتار کرده یا کار دیگری انجام میدهند عصبانی شده و فریاد میزنند :"تو دیگه دوست من نیستی!" .آنها در مورد داشته‌هایشان هم با هم بحث و جدل میکنند .مثلا در مورد استفاده از سه‌چرخه قرمز رنگ یا فلان نقش در بازی .بهمین خاطر است که معمولا همچین جملاتی را در حین بازی بچه ها میشنویم :"من نمیخوام اسب باشم ،من پلنگم!".همچنین زمانیکه کودک سومی قصد اضافه شدن به بازی آنها را دارد فریاد میزنند که : "تو حق نداری با ما بازی کنی ،ما زودتر اینجا اومدیم ".طبعا بخشی از این رفتار کودک برای دفاع از محدوده بازی است اما آنها علت دیگر این رفتار آن است که آنها در هماهنگی بازی با بیش از یک نفر احساس ضعف کرده و تمایلی به بازی چندنفره ندارند .

شما میتوانید فرزندتان را به استقبال از دوستی با دیگر همسن‌ و سالان ،استفاده از عباراتی مثل لطفا و تشکر ،رعایت نوبت و اشتراک‌گذاری تشویق کنید .اگر بازی بچه‌ها به جنجال کشیده شد میتوانید برای فرزندتان توضیح دهید که علت رفتار دوستش چیست و از او بپرسید :"چیکار میتونی بکنی که حالش بهتر بشه؟".همچنین شما میتوانید موقع خارج شدن بازی از روال عادی در روند بازی دخالت کنید و با پیشنهاداتی سعی در برگرداندن آرامش و شادی به بازی داشته باشید .مثلا به آنها پیشنهاد بازی در حیاط یا خوردن چند عدد اسنک بدهید .

دختر من از جمله بچه‌هایی است که هنگام بازی با دوستانش زود خسته و کلافه میشود .درک این مساله که دوستان او همیشه نمیتوانند دقیقا مثل او فکر و رفتار کنند برای او سخت است اما خوشبختانه این احساسات کودکان دوره پیش‌دبستانی گذراست و تغییر خواهد نمود و فردا دوباره آماده و مشتاق برای بازی با دوستانشان خواهند بود .

 

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد