تاریخ انتشار: 95-05-27 11:05:50 چهارشنبه
(227)

چرا صبحانه وعده غذایی بسیارمهمی است ؟

چرا صبحانه سالم مهم است ؟

 آیا می دانستید؟

نخوردن صبحانه با تمرکز و حافظه  ضعیف، خوراکی خوردن ناسالم، و وزن بیش از حد و چاقی دوران کودکی مرتبط است.

خوردن صبحانه می تواند بعضی وقت ها چالش برانگیز باشد، ولی ایده های ما برای صبحانه های خوش مزه و سالم می توانند به شما کمک کنند فرزند خود را به خوردن این وعده غذای مهم صبحگاهی تشویق کنید.

صبحانه به کودکان انرژی مورد نیاز آنها برای اینکه از عهده  روز پر مشغله خود برآیند را می دهد. کودکانی که  صبحانه سالم می خورند بی آنکه  گرسنه  شوند مدت بیشتری را می توانند بگذرانند. این یعنی آنها می توانند بر بازی کردن، یادگیری، به یاد آوردن چیزها و حل کردن مشکلات به روشی بهتر تمرکز کنند.

صبحانه سالم می تواند به کودکان کمک کند در مدرسه عملکرد بهتری داشته  باشند.

کودکانی که  صبحانه می خورند همچنین :

  • در مقایسه با کودکانی که  بصورت مستمر صبحانه نمی خورند، در مدرسه بیشتر حاضر می شوند .
  • از نظر روحی سالمتر از کسانی هستند که  صبحانه نمی خورند .
  • وزنی سالم را حفظ می کنند، زیرا احتمال خوراکی خوردن و مصرف غذاهای دارای شکر یا چربی آنها کمتر است .

صبحانه سالم چه شکلی است ؟

 صبحانه سالم باید دارای مقادیر متعادل کربوهیدرات، پروتئین و چربی باشد تا سطوح انرژی را تمام صبح ثابت نگه دارد. فرزند شما ممکن است بخواهد از گزینه هایی مانند حریره، جو دو سر، میوزلی (ترکیب غلات با میوه های خشک شده و خشکبار)، غلات سبوس دار با شکر کم، تخم مرغ آبپز، املت، نان غلات سبوس دار، میوه و ماست، صبحانه خود را انتخاب کند.

غلات سبوس دار گزینه  ای خوب برای صبحانه است. بدن فرزند شما غلات سبوس دار را در مقایسه با غلات دارای شکر و مواد نگه دارنده، بسیار کندتر هضم و جذب می کند. غلات سبوس دار در طول روز به فرزند شما انرژی بادوام تر می دهد و احساس گرسنگی آنها کمتر است.

ایده هایی برای صبحانه های سالم برای تشویق آنان که  با بی میلی صبحانه می خورند 

وقتی مسئله غذا خوردن به میان می آید، شما یک الگوی بسیار مهم برای فرزندتان هستید. نشان دادن به فرزندان که  صبحانه می تواند خوش مزه باشد و بخش مهمی از زندگی روزمره است روشی خوب برای تشویق آنها به خوردن صبحانه است. شما می توانید در مورد مزایای صبحانه خوردن نیز با آنها صحبت کنید. در زیر ایده هایی برای صبحانه ارائه شده است تا عادات غذا خوردن سالم را صبح هنگام تشویق کنید:

  • صبحانه را به زمانی برای نشستن و غذا خوردن در کنار فرزندان خود تبدیل کنید. وقتی شما الگویی خوب برای آنها باشید، روشی است قوی برای تغییر دادن عادات آنها.
  • اگر فرزند شما صبح ھنگام می گوید که  گرسنه  نیست، به جای یک "وعده" صبحانه سنتی، سعی کنید برای او یک اسموتی (نوشیدنی) با شیر، ماست و یک تکه  میوه مانند موز درست کنید
  • گزینه  ای دیگر این است که  فرزند شما وعده غذایی کوچک مانند کاسه ای کوچک از جو دو سر یا یک تکه  میوه در خانه بخورد. آنگاه پیش از آغاز مدرسه به او یک خوراکی سالم بدھید - برای مثال، یک ساندویچ یا مقداری ماست با میوه.
  • چنانچه برنامه صبحگاهی پرمشغله ای مانع صبحانه خوردن می شود، سعی کنید زنگ ساعت فرزندتان را ۱۰ دقیقه زودتر تنظیم کنید، یا حتی صبحانه را از شب قبل آماده کنید. برای مثال، غلات را از شب قبل در کاسه بریزید و آن را روی پیشخوان آشپزخانه یا میز بگذارید، تا صبح هنگام فرزندتان فقط به آن شیر اضافه کند.
  • اگر فرزند شما وسواس های غذایی دارد، روش هایی را در نظر بگیرید که  صبحانه را جالب تر کند. برای مثال، می توانید چیزی مانند پنیر ریکوتا کم چربی را با برش های موز روی نان تست سبوس دار گذاشته و روی آن کمی عسل بریزید.
  • اگر فرزند بزرگ شما از خوردن صبحانه امتناع می کند، سعی کنید موضوع را خیلی بزرگ نکنید. فرزند شما ممکن است این کار را به عنوان روشی برای نشان دادن استقلال خود انجام دهد. شما می توانید پیشنهاد دھید فرزندتان به جای صبحانه، یک تکه  میوه یا یک اسموتی سالم درست شده از شیر، ماست و میوه در راه مدرسه بخورد. یا وقتی به خرید می روید، فرزند خود را تشویق کنید گزینه  هایی سالم برای صبحانه خود انتخاب کند.

مقاله میان‌وعده های امیلی را بخوانید تا با ایده‌های زیبا و خلاقانه برای صبحانه و میان‌وعده آشنا بشوید .

مزایای مواد مغذی صبحانه

بدن انسان از کربوهیدرات، از طریق تجزیه آن به شکری به نام گلوکز، انرژی تولید می کند. در طول شب که  غذایی مصرف نمی شود، بدن شما این گلوکز را استفاده می کند. و بدن بعد شروع می کند به استفاده از ذخایر انرژی موجود در عضلات، مانند گلیکوژن و اسیدهای چرب. به ھمین علت است که  ما پیش از آنکه  بتوانیم از عهده  روز خود برآییم، نیاز به پر کردن ذخایر انرژی خود داریم.

خوردن صبحانه به فرزند شما انرژی لازم را می دهد و موجب به راه افتادن متابولیسم او می شود. صبحانه به بدن فرزند شما کمک می کند در طول روز از غذایی که  می خورد بصورت موثرتر استفاده کند. ھمچنین، کودکانی که  صبحانه نمی خورند، در طول مابقی روز، نمی توانند آن مواد مغذی که  از دست داده اند را "جبران کنند".

فهرست لغات

اسیدهای چرب ضروری: چربی های "خوب" یا سالم که  بدن شما برای تعادل مواد مغذی به آنها نیاز دارد. دو گروه از اسیدهای چرب ضروری وجود دارند - امگا-۳ و امگا-۶ .این ها نقش فعالی در رشد مغز و چشم ها، و خطر بیماری های قلبی را کاهش می دھند. به دست آوردن تعادل صحیح بین اسیدهای چرب امگا-۳ و امگا-۶ بسیار مهم است. امگا-۳ را می توان از ماهیهای چرب، و منابع حیوانی و گیاهی به دست آورد. امگا-۶ در ماهی، مارگارین، دانه کاج و بادام برزیلی یافت می شوند. شیر مادر حاوی امگا-۳ ،امگا-۶ و سایر اسیدهای چرب، در تعادلی متناسب برای نوزادان، است. موسسه قلب Foundation Heart خوردن ۲-۳ وعده غذایی ماهیهای چرب در هفته را توصیه می کند.

گلیکوژن: ترکیبی که  گلوکز به هنگام ذخیره شدن در عضلات و کبد به خود می گیرد. گلیکوژن وقتی بدن نیاز به انرژی دارد، سریعا تبدیل به انرژی می شود .

متابولیسم: فرآیندهای شیمیایی در بدن که  طی آن مواد غذایی توسط سلول ها مصرف وتجزیه می شوند تا به ترکیبات ساده تر برای فراھم کردن انرژی تبدیل می شوند .

پروتئین: ترکیبی ارگانیک متشکل از آمینواسیدها و ضروری برای ساختار و بقای سلول های زنده . بدون پروتئین، ما نمی توانیم رشد کنیم. کمبود پروتئین موجب خستگی، ریزش مو، کاھش حجم عضله ها، دمای بدن پایین و تغییرات هورمونی می شود. پروتئین در گوشت، ماهی، و تخم مرغ، و ھمچنین فرآورده های لبنی، حبوبات و غلات سبوس دار یافت می شود.

منبع : raisingchildren.net.au

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد