تاریخ انتشار: 95-01-16 16:01:27 دوشنبه
(228)

بررسی رشد مهارت کودک از سه تا چهار سالگی

سه تا چهار سالگی 

در سه سالگی بازی با کودکان همسن و سال بسیار آسانتر شده است .همکاری و همراهی با دیگر کودکان بصورت استفاده مشترک از وسایل و قرض دادن آنها نمود پیدا کرده و همزمان درک و توانایی آنها برای پذیرفتن نقش های اجتماعی مختلف و صبر و انتظار برای رسیدن نوبت در وجودشان رشد می نماید که این مسایل برای حضور در دوره های پیش دبستانی بسیار ضرورت دارد .البته هنوز هم حضور در میان همسالان باعث فشار روحی کمی به کودک شده و در این زمان نقش والدین در مشارکت و فعالیت کودک بسیار مهم می شود .
دقت و تمرکز نیز در این دوره بسیار بهتر شده و مهارت های فیزیکی هم با رشد ماهیچه ها تقویت می شود .همچنین هنر و توانایی آنها برای خلق کارهای دستی هم شروع به پیشرفت می کند .رقص و آواز و ایفای نقش های متفاوت نیز در بین کودکان سه ساله بسیار محبوب است و شیرینی آن با انجام گروهی این کارها بیشتر می شود .

رشد شناختی

فعالیت های بدنی ساده باعث افزایش اعتماد به نفس و در نتیجه تقویت قوای روحی کودک برای انجام حرکات و فعالیت های پیچیده تر میشود .آنها به اسباب بازی هایی که مجهز به اهرم ،دکمه یا دستور العمل خاصی برای عمل هستند گرایش می یابند و از بازی با آنها و مشاهده واکنش لذت میبرند . در این دوره سنی محدودیت های ایجاد شده توسط قوانین و اطاعت از آنها یک چالش بزرگ برای کودک میباشد و معمولا آنها تمایلی به رعایت این محدودیت ها ندارند .ولی با وجود رشد مهارت آنها در تمرکز بر موضوعات ،بسرعت خسته شده و حوصله شان سر میرود .دنیای پهناور اطراف نیز برایشان تبدیل به علامت سوال شده و دوست دارند تا چیزهای زیادی یاد بگیرند .به همین دلیل معمولا واژه "چرا" به واژه کلیدی آنها تبدیل میشود .گاهی ممکن است سوالات بسیار کودک در این دوره باعث کلافگی شما شود اما به یاد داشته باشید که این دوره بخشی حیاتی در یادگیری و درک کودک از جهان اطراف است .پس صبور باشید و تا جایی که میدانید پاسخ دهید .

رشد اجتماعی ،شخصی و عاطفی

دراین دوره توانایی همکاری و بازی با دیگر کودکان بسیار بیشتر شده است.اشتراک گذاری ،همکاری و کارگروهی امکانپذیر شده اما درجات توسعه آن در بین کوکان متفاوت است .شاید یکی از اولین نمودهای رشد بازی با خواهر ،برادر و دیگر کودکان نزدیک باشد .بازی های اینچنینی و همراه شدن با دیگر کودکان در توسعه مهارت های اجتماعی کودک بسیار موثر بوده و کم کم آنها را آماده ورود به اجتماعاتی مثل مدارس دوره پیش دبستانی مینماید .کم کم شخصیت مستقل آنها هم شکل میگیرد و کج خلقی هایی که معمولا در صورت تنها گذاشتن آنها در مهد یا بین اعضای فامیل رخ میداد کاهش می یابد که این نشانه ای از رشد اعتماد به نفس در وجود آنهاست .

رشد فیزیکی و حرکتی

بخش مهمی از بازی های کودکان در این دوره فیزیکی و حرکتی میباشد .این بازی ها فرصت بسیاری مناسبی هستند تا والدین با استفاده از آنها به برطرف کردن مشکلات غذایی و خواب کودکان که معمولا در این دوره بروز میکند بپردازند .در حقیقت بازی های حرکتی وسیله ای خواهد شد تا کودک را به طور غیر مستقیم به خواب منظم تر و عمیق تر و تغذیه بهتر وادار نماید .محیط باز بیرون از منزل و بازی های خاص آنها از بهترین نوع بازی ها در تمامی سنین هستند اما در این دوره سنی به دلیل علاقه کودک به کشف اطراف و هیجان او در بررسی زمین،سنگ و حتی حشرات اهمیتی دوبرابر پیدا میکنند .آنها باید در طول بازی فرصت بالا و پایین رفتن ،جست و خیز ،پریدن و هر نوع فعالیت فیزیکی مناسب را داشته باشند .

رشد زبان و ارتباطات

بازی های گروهی باعث بهبود روابط اجتماعی و در نتیجه بهبود تکلم کودک خواهد شد .آنها قادر خواهند شد تا نشانه های غیر کلامی را نیز درک کنند و با استفاده از زبان بدن به توسعه مهارت های ارتباطی بپردازند .تعاملات اجتماعی برای توسعه مهارت های کلامی بسیار مهم بوده و آنها را قادر میکند تا در برخورد و تعامل با دیگران ارتباطات اجتماعی خود را بهبود ببخشند .

خلاقیت

در این دوره کنترل ذهنی و فیزیکی کودک بر دست و پا رشد یافته و او را قادر خواهد کرد تا از این امکانات برای ایجاد و خلق هنری استفاده کند .نقاشی با دست یا رنگ آمیزی بدون جزییات (در ابعاد بزرگ) به بهبود خلاقیت آنها کمک کرده و علاوه بر سرگرم کردنشان باعث بهبود مهارت های فیزیکیشان خواهد شد .ماسه ،خاک ،خمیر و مواد اینچنینی از بهترین سرگرمی های کودک در این دوره هستند که علاوه بر امکان ایجاد اشکال گوناگون ،باعث افزایش تمرکز کودک برای ساختن و لذت بردن از آن میشود .به یاد داشته باشید که شلختگی و کثیف کاری بخشی لذت بخش از بازی های اینچنینی برای کودک میباشد .

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد