تاریخ انتشار: 95-01-16 15:01:16 دوشنبه
(196)

بررسی رشد مهارت کودک از دو تا سه سالگی

دو تا سه سالگی 

در حالیکه هنوز تمرکز کافی در کودک برای مراقبت از خود وجود ندارد ، تمایل به فعالیت های چالش برانگیز به طور چشمگیری در وجود او رشد کرده و بعضا کودک را در وضعیت های خطرناک قرار می دهد .خستگی و بی حوصلگی های گاه به گاه هم از ویژگی های این دوره سنی است .تمایل به بازی با دیگر کودکان در این دوره افزایش می یابد .البته استفاده اشتراکی و قرض گرفتن اسباب بازی ها و وسایل بعضا موجب دردسر و درگیری شده و باعث می شود که آنها دوباره به بازی مستقل یا موازی با دیگران اقدام نمایند .اما نباید نگران خوب بازی نکردن یا درگیری آنها در هنگام بازی شد .
بازی های پرشی هم با توجه به افزایش تعادل بسیار مفید و هیجان انگیز است .
زبان کودک هم در این دوره شروع به شکل گیری می کند و ساخت جملات طولانی تر برای آنها امکان پذیر می شود .با نزدیک شدن به سومین سال تولد ، بازی های تخیلی و فرو رفتن در قالب نقش های فانتزی در وجود کودک رشد می کند .همچنان که کودک با تکامل حواس خود به درک بهتری از دنیای پیرامونی خود می رسد ، قوه تخیل او نیز قدرتمندتر شده و از تصور حضور در دنیای فانتزی لذت زیادی می برد .پوشیدن لباس های مختلف و متفاوت هم در این سن به یکی از سرگرمی های مورد علاقه کودکان تبدیل می شود و والدین باید با اصرار کودک برای پوشیدن لباسی خاص کنار بیایند !

رشد شناختی


در این دوره سنی کودک به راحتی بی حوصله و پریشان می شود ،به همین دلیل به بازی های مختلف و متفاوت و قابل دسترس نیاز دارد .البته به یاد داشته باشید که کودک ۲ ساله قبل از بی حوصله شدن ،به طور متوسط قادر به شش دقیقه تمرکز بر روی مطلب یا موضوعی خاص میباشد .با رشد و به بلوغ رسیدن سیستم کنترل فعالیت های اجرایی کودک ،او تمایل به برنامه ریزی کارهای خود پیدا میکند .با درک کودک از مفهوم "بقا اشیا" (بر مبنای نظر ژان پیاژه) او شروع به جستجو کردن و یافتن اشیایی که برای بازی نیاز دارد میکند .مثلا برای یافتن اسباب بازی ای که در ته سبد اسباب بازی قرار گرفته تلاش می کند .درک این مفهوم او را به سمت بازی هایی مثل قایم موشک سوق میدهد حتی اگر یافتن بعضی اشیا برای او بسیار سخت باشد .

رشد اجتماعی ،شخصی و عاطفی

با افزایش درک کودک از جهان اطراف تخیل آنها نیز توسعه می یابد .قدرت مطلق کودک در دنیای کودکانه اش برای او منافع بسیاری دارد ،بنابراین باید محیط را برای قرار گرفتن او در این شرایط و بهره مندی از آن مهیا نمود .معاشرت با دیگر کودکان نیز برای آنها بسیار آسان میشود و آنها از بودن با دیگر کودکان لذت میبرند .البته شاید هنوز هم به اشتراک گذاشتن اسباب بازی ها برای آنها مشکل باشد و آنها نیاز به مداخله بزرگتر ها برای ایجاد تعادل در بازی و درک منافع بازی گروهی داشته باشند .جدا شدن از خانه یا هر محلی که در آن احساس امنیت و آرامش میکنند یا جدا شدن از اسباب بازی های مورد علاقه شان نیز میتواند برای آنها سخت باشد که این مورد باید توجه والدین قرار گیرد .

رشد فیزیکی و حرکتی 


در این دوره مهارت کودک در حفظ تعادل به رشد خوبی رسیده و بازی هایی مثل دویدن و پریدن از روی مبل ها از فعالیت های مورد علاقه آنها میشود .به همین دلیل باید در این دوره کودک را به گونه ای مواظبت و در عین حال حمایت نمود که اولا اعتماد به نفس کافی برای بازی های اینچنینی را پیدا کند و ثانیا باید محدودیت های این قبیل بازی ها را نیز به خوبی به او تفهیم نمود (مثل خطرات پرش از ارتفاع زیاد) .به یاد داشته باشید که کودک دو ساله توانایی ضربه زدن و ایجاد حرکت در اجسام نرم (مثل توپ) را نیز پیدا کرده و ميتوان او را به انجام بازی های این چنینی تشویق نمود .عادات مثبت و خوبی مثل راه رفتن زیاد و دویدن نیز از همین دوره سنی در وجود آنها ایجاد میشود و غلبه عادات خوب بر عادت هایی مثل نشستن زیاد نیز از همین دوره در وجود کودکان رشد میکند .دوچرخه سواری یا اسکوتر نیز در رشد فیزیکی و رشد ماهیچه های کودک و همچنین مهارت های حفظ تعادل او تاثیر فوق العاده ای دارند .

رشد زبان و ارتباطات


تعداد کلماتی که کودک قادر به بیان آنهاست بیشتر و بیشتر شده و او قادر خواهد بود که بین دو تا چهار کلمه را پشت سر هم ادا نماید .بنابراین تمایل او به برقراری ارتباط کلامی با اطرافیان بیشتر میشود .آنها از هر کلمه یک تصویر و حس واقعی دارند و به همین دلیل میتوانند با گفتن هر کلمه آن را به یک شی اطلاق نمایند .با توجه به اینکه توانایی ذهنی کودک بیش از توانایی های کلامی او و زودتر از آن پیشرفت میکند بعضا باعث سرخوردگی کودک و در نتیجه کج خلقی او میشود اما تشویق و تمرین دایمی با او باعث کم شدن احساس ناراحتی و افزایش مهارت های کلامی میشود .آنها از اشیا دور و برشان نیز در بازی به جاي وسایل دیگر استفاده میکنند و سعی میکنند تا فعالیت های والدینشان را تقلید کنند .مثلا از یک ریموت کنترل به عنوان تلفن استفاده میكنند،در این حالت بهتر است تا از این فرصت استفاده کرده و کودک را به حرف زدن و کسب مهارت های کلامی بیشتر تشویق نمود .

خلاقیت


بازی های خیالی و نقش آفرینی بخش بزرگی از بازی های کودک را شامل میشود .کودک در این بازی ها از حدود دنیای واقعی خارج شده و کاملا در دنیای خیالی خود فرو میرود .دنیای خیالی ای که برای کودک بسیار واقعی است .پوشیدن لباس های متفاوت و فرو رفتن در نقش دیگر آدمها از بهترین بازی های این دوره سنی کودک است و حتی میتوان با تشویق او به انجام بهتر اینکار او را به سمت هنر های نمایشی سوق داد .رقصیدن و خواندن آهنگ مورد علاقه نیز از بهترین فعالیت های خلاقانه این دوره سنی است و رقص بر رشد فیزیکی و حرکتی کودک نیز تاثیر بسیار فوق العاده و مثبتی دارد .

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد