تاریخ انتشار: 95-01-16 15:01:49 دوشنبه
(243)

بررسی رشد مهارت کودک از هجده تا بیست و چهار ماهگی

هجده تا بیست و چهار ماهگی 

همزمان با رشد فیزیکی و قوی تر شدن بدن ، حس ماجراجویی و تمایل به کشف دنیای اطراف در آنها بیشتر می شود .آنها به آرامی پی به روابط علت و معلولی بین پدیده ها می برند و از هر فرصتی برای بررسی این موضوع در مورد دنیای پیرامون خود استفاده می نمایند .
اولین کلمات به آرامی و واضح تر بر زبانشان جاری می شود که این روند برای همه اطرافیان آنها نیز بسیار هیجان انگیز است .
خلاقیت آنها نیز شروع به رشد کرده و این تغییر در کارهای هنرمندانه آنها بخصوص در حین بازی به خوبی مشهود است .
با توجه به اینکه کودک در این سن تمایل به خودنمایی دارد و از طرفی توانایی ها و قدرت ارتباطی او محدود می باشد ،کج خلقی به دلیل سرخوردگی از این مساله میان آنها شایع است .این مساله با تمایل به تصمیم گیری کودک در مورد امور مربوط به خود تشدید می شود .

رشد شناختی

با رشد فیزیکی ،کاوش و تجربه دنیای اطراف برای کودک ساده تر میشود .نشانه هایی از حس کنجکاوی در رفتارهای او مشهود شده و تمایل زیادی به جایگزین کردن بازی های هیجان انگیز و شلوغ با بازی های ایستا پیدا میکند .فهم و درک روابط علت و معلولی نیز باعث میشود تا کودک به رویه ای که باعث رسیدن به نتیجه خاص میشود پی ببرد .به عنوان مثال کافی است تا کودک یکبار شاهد نواختن یک طبل و به صدا درآوردن آن باشد تا بارها و بارها با لذت بسیار به تکرار آن و مشاهده واکنش های اطرافیان اقدام نماید .

رشد اجتماعی ،شخصی و عاطفی

در این دوره کودکان سعی میکنند تا بخشی از کارهایشان را بطور مستقل انجام دهند و مثلا در مورد غذا و لباس هایشان تصمیم گیری نمایند .البته بعضی مواقع نیز در برابر انتخاب های زیاد سردرگم و گیج میشوند .کم کم با روال معمول زندگی نیز خو گرفته و حتی در صورت به هم خوردن این روال بی قراری و ناراحتی میکنند .معمولا رفتارهای کودکان در این دوره دستخوش نوسانات پی در پی میشود و آنها قادر به کنترل احساسات و ابراز واکنش یکسان در برابر مسایل نیستند.به همین علت بعضا مادران را پریشان کرده و برای آنها نگرانی هایی درباره تغییر رفتارهای دایمی کودک ایجاد میشود .اما از طرفی قادر به دستیابی به آرامش نیز می باشند که این خصلت بخش مهمی از رشد مهارت های عاطفی آنها را شامل می شود .

رشد فیزیکی و حرکتی

رشد ماهیچه های اصلی بدن کودک در این دوره بسیار مشهود بوده و کودک توانایی گرفتن اجسام را به صورت قوی تر و مطمئن تر در دستان پیدا مینماید .آنها حتی بصورت نسبی قادر به حفظ تعادل اشیا نیز خواهند بود و مثلا توانایی حفظ تعادل یک لیوان کوچک را بر روی یک بشقاب به دست خواهند آورد (البته پیدایش این نوع مهارت ها در این دوره خواهد بود و در ادامه به رشد کافی خواهند رسید ) .مهارت های حرکتی نیز رشد مناسبی پیدا کرده و و آنان را قادر به انجام بازی هایی مثل رد کردن مهره های چوبی از داخل ریسمان خواهد کرد .تشویق کودک به حرکت و تمرین بیشتر با در نظر گرفتن جایزه برای او ،نقش بسیار مهمی در بهبود مهارت های حرکتی و فیزیکی کودک داشته و باعث تشویق او به حرکت بیشتر می شود .مثلا تشویق کودک به حرکت برای رسیدن به یک عروسک کوچک باعث ارتقا توانایی ها و مهارت های او خواهد شد .
بازی های پر جنب و جوش و حرکتی نیز در این دوره بسیار موثر بوده و باعث رشد و توسعه چشمگیر توانایی های کودک خواهد شد .


رشد زبان و ارتباطات

تقلید (به معنی تکرار کامل و بی غلط جملات) در این دوره سنی برای کودک سخت است .با اینحال بازی هایی که کودک را تشویق به "گوش کردن " و دقت در جملات برای فهم درست آنها می کند بسیار مفید است زیرا باعث آشنایی کودک با مفاهیم جملات و برخورداری از الگویی مناسب برای افزایش مهارت های ارتباطی او میگردد .با رشد مهارت های ارتباطی و توانایی بیان صحیح کلمات ،انفجاری در ذهن کودک رخ داده و در برابر او طیف گسترده ای از کلمات ظاهر میشود که برای او بسیار هیجان انگیز میباشد .این روند منجر به تمرین بیشتر کودک برای در کنار هم قرار دادن کلمات و ساخت جملات کوتاه میشود . 

خلاقیت


هر چقدر که کودک به دو سالگی نزدیکتر میشود تمایل و علاقه او نسبت به رنگ آمیزی و خلق تصویر نیز افزایش می یابد .آنها شروع به خلق تصاویر بر اساس تخیلات خودشان نموده و بر همان اساس نقاشی مینمایند . در مورد رنگ و موضوع نقاشی نیز غالبا خودشان تصمیم میگیرند که این مساله باعث رشد و تکامل تخیلات آنها خواهد شد .در صورت تشویق کودک به استفاده از متریال (هر ماده یا شیی که بتوان در نقاشی از آن استفاده نمود مثل پارچه ،برگ یا شاخه درخت و ... ) در نقاشی کار برای آنان هیجان و لذت بیشتری ایجاد نموده و ترغیب به تکرار و کسب مهارت بیشتر خواهد نمود .همچنین کم کم آنها شروع به انتخاب ابزار لازم برای نقاشی از بین ابزار های مختلف خواهند نمود .

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد