تاریخ انتشار: 95-01-16 12:01:39 دوشنبه
(276)

بررسی رشد مهارت کودک از شش تا دوازده ماهگی

شش تا دوازده ماهگی 

در این دوره محیط برای نوزاد جذاب شده و اوشروع به شناسایی مراقب اصلی خود می کند (عموما مادر ) . اعتماد به نفس آنها نیز افزایش می یابد اما در صورت تنها گذاشتن آنها اضطراب و ترس از جدایی در وجودشان بروز می نماید . بازی با سرو صدا و حرکت نیز برای آنان بسیار سرگرم کننده است مخصوصا در صورتیکه برایشان شکلک دراورید .

این دوره در برقراری ارتباط کودک دوره بسیار مهمی می باشد زیرا در این دوره او با گوش کردن به صدای شما و چگونگی ایجاد اصوات به سختی تلاش خواهد نمود تا آنها را تقلید نماید . با قوی تر شدن ماهیچه ها هم ، کودک شروع به تمرین نشستن ، خزیدن ، ایستادن و حتی برداشتن اولین گام ها می نماید . هماهنگی بین دست و چشم نیز رشد قابل توجهی پیدا کرده و کشف دست و پا به سرگرمی جذابی برای کودک تبدیل می شود . علامت گذاری با دست با رنگی کردن دست با رنگ انگشتی یا مداد شمعی هم بازی ایده آلی برای این دوره سنی می باشد .

رشد شناختی 

آزمون وخطا پایه های اولیه منطق می باشد . کودک هم به همین شیوه شروع به آزمودن دنیای اطراف خود کرده و به طرز فوق العاده ای از دیدن واکنش ها به کارهایی که انجام می دهد لذت خواهد برد .به عنوان مثال ساختن یک ساختار چوبی یا پلاستیکی و تخریب آن با ضربه کودک از بازی هایی است که معمولا خنده کودک را نیز به همراه دارد . کودک در این دوره شروع به ساختن اصوات مختلف کرده و به زودی می تواند توجه مراقب خود را به خود جلب نماید . حافظه کوتاه مدت کودک در این دوره رشد چندانی نیافته است . به همین دلیل تمرکز ندارند و از برخورد با هر چیز تازه ای غافلگیر می شوند و هر موضوع خارج از دید معمولا از حافظه آنها حذف می شود .

رشد اجتماعی ،شخصی و عاطفی

بین ۶ تا ۱۲ ماهگی کودکان به اطرافیان خود توجه بسیار بیشتری نشان داده و از حضور آنان لذت می برد .آنان شروع به لبخند زدن به اطرافیان می کنند و از اینکه این عمل آنها باعث واکنش دیگران می شود لذت برده و دوباره اینکار را تکرار مینمایند . همچنین از نگاه کردن به آینه و مشاهده حالات خود لذت می برند .در این دوره آنها توانایی گریه کردن برای بیان خواسته های ویژه خود را نیز پیدا می کنند .

بیرون رفتن از جایی که کودکان در آن احساس راحتی می کنند می تواند باعث اضطراب و دلهره شده و حضور غریبه ها نیز می تواند آنها را بترساند .در این حالت استفاده از اسباب بازی های رنگی یا البسه و پارچه کودک را سرگرم و آرام می نماید .

رشد فیزیکی و حرکتی 

ماهیچه های بزرگ بدن ، قبل از بقیه ماهیچه ها رشد کرده و شرایط لازم برای یادگیری نشستن ، ایستادن و حتی راه رفتن در این دوره را برای کودکان فراهم می کنند ، البته با در نظر گرفتن اینکه آنها هنوز تعادل پایداری ندارند . توانایی گرفتن اشیاء بین انگشت شست و دیگر انگشتان هم بین ۷ تا ۱۱ ماهگی در کودک بوجود می آید و قبل از آن فقط توانایی گرفتن در کف دست وجود دارد .کودک شروع به نشستن و کنترل بدن خود می نماید و این توانایی دست های آنها را برای بازی آزاد می کند . بازی کردن با دست ها نیز باعث تقویت ماهیچه های دست و افزایش هماهنگی بین چشم و دست می شود .همچنین در این مرحله آنها شروع به خزیدن بر روی زمین کرده و اینکار همزمان باعث بهبود مهارت های حرکتی و کنترل می شود .نهایتا در این مرحله آنها توانایی های فیزیکی کسب کرده و کنترل بیشتری بر حرکات و بدن خود بدست خواهند آورد .

رشد زبان و ارتباطات

کودکانی که در برقراری ارتباط با باقی کودکان قدم پیش میگذارند معمولا در توسعه مناسبات اجتماعی نیز از کودکان منفعل موفق تر هستند .در این دوره سنی بخش بزرگی از ارتباطات اولیه غیر کلامی است اما به مرور به پرحرفی های کلامی کودک تبدیل میشود .والدین موظف هستند که شروع حرف زدن کودک او را تشویق نمایند تا به تقویت و رشد کلام او کمک کرده باشند .

خلاقیت

کشیدن خط و خطوط هر چند بی معنی و نامفهوم با مداد رنگی ،مداد شمعی یا قلم مو عامل مهمی در رشد خلاقیت و مهارت های حرکتی کودک می باشد .همزمان استفاده از این لوازم او را با مفهوم "کنش و واکنش" به خوبی آشنا مینماید .کار کردن با مواد نرم و قابل شکل دهی (مثل خمیربازی ،سیب زمینی له شده و...) به آنان کمک میکند تا به درک درستی از نقش و قابلیت تاثیرگذاری خود در ساخت یا شکل دهی به جسمی خاص برسند .آنها میفهمند مه میتوانند با کشیدن ،فشار دادن و یا ضربه زدن باعث تغییر شوند .

در این دوره سنی کودک عاشق ایجاد الگوهایی مثل نقش دست رنگی شده بر روی کاغذ است .

(0)
هیچ دیدگاهی وجود ندارد